Thursday, December 31, 2009

Ahlan Wasahlan 2010

Assalamualaikum..
Alhamdulillah bersyukur kepada Allah yang masih lagi memberi peluang kepada kita untuk menghirup udara-NYA di bumi ini. Sekarang kita berada di ambang tahun baru yang ke-2, setelah kita melalui tahun baru Hijrah selama 14 hari. Seperti biasa, hari ini pengajian tetap diteruskan. Jalan raya yang basah dan dipenuhi air seolah-olah hujan pada malam harinya. Mungkin juga hujan tapi saya tak sedari kerana rumah saya pada tingkat 3 dan tingkap bilik ditutup rapat untuk meghilangkan sejuk.

Fikiran tiba-tiba melayang mengingat kembali kisah lama. Ketika itu saya dalam perjalanan untuk menyertai Semarak Fitrah PERUBATAN 2008. Keadaan jalan raya yang dipenuhi air, dengan hujan yang turun tidak henti (walaupun tak selebat hujan di Malaysia, tapi disebabkan sistem perparitan yang kurang elok, air melimpah di atas jalan), sehinggalah saya berjaya mendapatkan bas. Tapi seperti biasa, perlu bersesak-sesak pula di atas bas. Ia satu peristiwa manis yang takkan saya lupa, merasai hujan di bumi Mesir:p
Kembali semula kepada tahun baru yang semakin menampakkan wajahnya. Setiap kali tahun baru, pasti semua orang akan mula berfikir apa azam untuk tahun ini. Pastinya kita menginginkan tahun 2010 yang lebih baik daripada tahun sebelumnya. Azam perlulah disertakan dengan niat yang ikhlas dan usaha yang berterusan untuk memastikan azam tercapai. Namun, perlu juga diingat bahawa segalanya datang dari Allah. Jadi, sentiasalah bertawakal dan berdoa kepada Allah supaya DIA memudahkan urusan kita dan menjadikan kita hamba yang sentiasa redha dan syukur.

Di samping itu, sama2lah kita turut mendoakan saudara Islam kita di Palestin, Iraq, Afghanistan dan seluruhnya supaya Allah melindungi mereka daripada keganasan musuh Islam dan memberikan syahid kepada pejuang2 Islam. Semoga tahun baru yang bakal menyinari, terus bersinar dengan cahaya2 Islam.

Saturday, December 26, 2009

Insya Allah...

Insya Allah - Maher Zain
Everytime you feel like you cannot go on
You feel so lost
That your so alone
All you is see is night
And darkness all around
You feel so helpless
You can’t see which way to go
Don’t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side

Insha Allah x3
Insya Allah you’ll find your way

Everytime you can make one more mistake
You feel you can’t repent
And that its way too late
Your’re so confused, wrong decisions you have made
Haunt your mind and your heart is full of shame
Don’t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side

Insha Allah x3
Insya Allah you’ll find your way
Insha Allah x3
Insya Allah you’ll find your way

Turn to Allah
He’s never far away
Put your trust in Him
Raise your hands and pray
OOO Ya Allah
Guide my steps don’t let me go astray
You’re the only one that showed me the way,
Showed me the way x2
Insha Allah x3
Insya Allah we’ll find the way

Thursday, December 17, 2009

Hijrah sumber inspirasi..

Seperti biasa, saban tahun, musim sejuk yang dingin menyapa kembali. bumi mesir kembali mengalami perubahan musim. sudah hampir 2 bulan musim sejuk menjelma. apa yang menarik pada musim sejuk ini? tidur yang banyak kerana malam yang panjang?? sebenarnya musim sejuk ini mengajar erti pengorbanan terutama sebagai seorang pelajar. disebabkan pada musim ini, malam lebih panjang daripada siang, maka sangatlah elok jika di ambil peluang ini untuk study. tapi, harus di ingat, musim ini juga sangat kuat nafsu menggoda. nafsu makan, tidur, malas nak keluar dari saratoga (selimut tebal) dan sebagainya. maka dengan ini, perlulah kepada sifat untuk berkorban.

Bersesuaianlah dengan tahun baru Hijrah yang menjelma ini untuk kita hayati kembali sejauh mana pengorbanan yang telah kita lakukan berbanding dengan pengorbanan Rasulullah S.A.W dan para sahabat. tentulah antara langit dan bumi jauhnya. sesungguhnya pengorbanan mereka amat besar dalam membawa risalah Islam agar terus tertegak di muka bumi Allah ini. kita pula bagaimana?

Kehadiran tahun baru bukanlah semata-mata untuk kita raikan dengan majlis-majlis besar, atau nyanyian lagu-lagu nasyid yang mengingatkan tentang sirah penghijrahan Rasulullah dan para sahabat dari Mekah ke Madinah beribu tahun yang dulu. itu hanyalah dapat membangkitkan semangat dan ingatan kita. Namun, kedatangan tahun Hijrah lebih menggamit kita untuk menghayati erti sebenar hijrah dalam diri kita.

Tiada lagi hijrah selepas pembukaan kota Mekah kerana negara Islam telah pun tertegak. Tapi hijrah kita pada masa ini adalah lebih kepada untuk membaik pulih apa yang telah sedia ada. Pemuliharaan dan pemeliharaan nilai-nilai murni dalam diri individu, keluarga, masyarakat dan negara. Berhijrah ke arah sesuatu yang lebih baik. Ia bukanlah semudah kita mempelajari ABC. Ianya memerlukan kefahaman yang jelas, keikhlasan, pengorbanan dan pengamalan.

Sebagai contoh, seorang yang bergelar pelajar, dalam menempuh hari-hari sebagai seorang pelajar, dia perlu faham kenapa dia perlu ke sekolah, belajar, menyiapkan kerja rumah yang diberikan dan sebagainya. Dari situ dia akan berusaha untuk mengikhlaskan diri dalam pelajaran, dan mengorbankan masa bermainnya untuk memenuhi tuntutan sebagai seorang pelajar.

Begitu juga dalam konteks kita sebagai seorang hamba dan khalifah di bumi ini. Pertamanya, kita perlu faham tentang tujuan hidup kita yang sebenarnya. Allah menjadikan kita atas dunia ini bukanlah semata-mata untuk berseronok, menghabiskan masa dengan shopping, bermain-main, menikmati usia muda dan lain-lain keseronokan dunia. Tapi keberadaan kita atas dunia ini menuntut sesuatu yang lebih daripada itu. Terkadang dalam membawa peranan kita mengikut skrip yang telah disediakan, memerlukan kita untuk bekerja keras dan berusaha mengikut apa yang telah digariskan supaya jalan ceritanya nanti tidak cacat dan menarik.

Namun realitinya kini, skrip yang ada telah dicemari dengan tangan-tangan kotor yang mahu mensabotaj apa yang kita ada kerana mereka dengki dengan apa yang kita miliki hasil perjuangan junjungan besar Rasulullah S.A.W dan para sahabat. Mereka tidak boleh melihat kita bersenang-lenang dengan kekayaan akhlak dan budi pekerti kita. Mereka iri dengan kegemilangan yang telah kita kecapi selama ini.

Sayangnya kita tidak menyedari semua itu. Dan jika kita sedaripun, kita seolah-olah menyetujui perbuatan mereka kepada kita. Sehinggakan undang-undang Islam diketepikan, pemuda-pemudi harapan kita dilekakan dengan kecintaan kepada dunia yang tidak kekal. Musuh-musuh Islam bergelak ketawa dengan propaganda yang mereka lakukan tanpa menyedari kekuasaan sebenar bukanlah terletak di tangan mereka tetapi di tangan Allah S.W.T.

Jadi, ayuhlah kita bergerak maju ke hadapan, menghayati konsep hijrah Rasulullah S.A.W yang memberi banyak pengajaran kepada kita. Hijrah mengajar kita erti kemenangan jika segala yang kita lakukan adalah berdasarkan syariat yang telah ditetapkan. Kemenangan mutlak akan menjadi milik umat Islam andai keimanan yang jitu diletakkan hanya kepada Allah S.W.T.

Hijrah juga menekankan konsep kebersamaan kita umat Islam sebagaimana Rasulullah S.A.W mempersaudarakan Muhajirin dan Ansar setibanya mereka di Madinah. Sehinggakan golongan Ansar yang mempunyai lebih daripada satu isteri sanggup menceraikan isteri mereka dan mengahwinkannnya kepada kaum Muhajirin kerana ukhuwah mereka terbina di atas aqidah yang Satu.

Oleh itu,bersamalah kita membina generasi masa hadapan yang lebih gemilang dan cemerlang berlandaskan apa yang telah digariskan syariat. Islam bukanlah mengongkong penganutnya, bahkan kita sendiri yang mengongkong minda dan fikiran kita dari kebenaran yang telah sedia ada di depan mata. Sesungguhnya, sudah terang lagi bersuluh, Islam membawa kita daripada kegelapan kepada cahaya kebenaran.

"Allah Pelindung (bagi) orang-orang yang beriman; DIA mengeluarkan mereka dari kegelapan (kekafiran) kepada cahaya (iman). Dan orang-orang yang kafir, pelindung-pelindungnya ialah syaitan, yang mengeluarkan mereka dari cahaya kepada kegelapan (kekafiran). Mereka itu adalah penghuni neraka; mereka kekal di dalamnya."
(Al-Baqarah : 257)

Jom Hijrah ke arah yang lebih baik!!!

Wednesday, November 25, 2009

jom jadi baik..

Assalamualaikum w.r.t

Hari semakin berlalu, usia semakin bertambah, tugas juga semakin berat. Dalam 10 wasiat As-Syahid Imam Hasan Al-Banna, wasiat terakhir yang digariskan beliau adalah:

"Tanggungjawab melebihi masa yang ada"
Sahabat sekalian,
sebenarnya banyak tugas dan tanggungjawab kita yang masih belum tertunai. Tanggungjawab pada diri sendiri, pada keluarga, pada masyarakat, pada negara, pada dunia dan lebih penting tanggungjawab kita kepada pencipta kita Yang Maha Esa. Terkadang dalam sibuk mengejar kejayaan dunia yang sementara, kita sering terlupa sesuatu yang amat penting. Sudah cukupkah amalan yang kita lakukan di dunia ini untuk mendapat sesuatu yang hakiki di akhirat nanti? Layakkah untuk kaki ini menjejak syurga Allah?
Ya Allah..sesungguhnya aku tidak layak untuk syurgaMU..namun, Ya Allah..aku juga tidak mampu untuk menahan azab nerakaMU..oleh itu, KAU bimbinglah kami Ya Allah menuju syurgaMU...

Masa yang berlalu pantas, tidak akan kembali lagi kepada kita. Namun, bukan beerti kita harus berhenti di sini. Teruskan kaki melangkah mengharap keredhaan dan bantuan Allah. Semalam yang berlalu bukanlah untuk ditangisi, tapi sebagai muhasabah untuk melalui hari esok yang menanti.

Saki-baki waktu yang masih kita miliki ini, marilah sama-sama kita pertingkatkan lagi hubungan kita dengan sang Pencipta. Sesungguhnya DIA amat merindui suara-suara hamba-NYA yang meminta pertolongan sama ada ketika senang mahupun susah..

Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang yang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Maafkanlah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir.

Jom jadi lebih baik!!

Sunday, November 1, 2009

Selamat Hari Lahir Amin~

Mohd Amin Ismail lahir pada 2.11.1987
anak ke-7 daripada 10

bersama anak saudara sebelum berangkat memulakan perjuangan di India..

sedikit berkaitan si amin ni (mempromote abg..hehe)
*suka mengusik- so, rumah sunyi bila dia xder disebabkan tiada suara-suara jeritan akibat diusik
*dari dulu hingga kini asyik perasan wajah iras-iras Shah Rukh Khan (ada ke?0.00000001 % je kot..huhu)
*suka melawak yang entah apa-apa
Finally, doaku:
~semoga menjadi kebanggaan ma dan ayah
~dugaan dan cabaran adalah perkara normal bagi seorang yang bergelar hamba Allah..jadikanlah setiap dugaan itu sebagai satu cara untuk kita mendapat Mardhatillah

~semoga berada di bawah lindungan Allah selalu



Sanah Helwa=)

Hari ni, 1 november, kami 'akhawat', satu kelas berpakat pakai baju warna pink..kronologinya:

31hb mlm~ semasa dalam kelas tusyen pharmacology, saya mendapat mesej dari izzah supaya kami semua memakai baju warna pink pada kuliah keesokan hari untuk meraikan "birthday girl" yang memang amat minat warna pink.

1hb pagi~ terkejut lihat orang yang nak dirai pun pakai baju pink juga. macam tahu-tahu pula kitorang pakai warna pink. rupa-rupanya dia dah tahu. jadi, tak menjadi lah kejutan kami. apepun, seronok tengok sume pakai pink. macam ada pakaian seragam kuliah pula. hehe

selesai kuliah, kami bergambar kenangan..(tak dapat untuk siarkan gambar kat sini..menghormati si dia coz si dia tak suka publish gambarnya di internet)

~sanah helwa k.elle~

Sunday, October 25, 2009

Indahnya Nikmat itu::.

Islam adalah wahyu yang diturunkan oleh Allah S.W.T kepada Nabi Muhammad S.A.W melalui perantaraan malaikat Jibril a.s. Ia merupakan satu-satunya agama yang diiktiraf di sisi Allah S.W.T selaras dengan firmannya dalam surah Ali-Imran ayat yang ke-19:
Maksudnya : "Sesungguhnya agama (yang diredhai) di sisi Allah hanyalah Islam."

Begitulah ketinggian Islam. Islam bukan sahaja merupakan agama anutan sepertimana agama-agama lain di seluruh dunia, bahkan Islam merupakan cara hidup. Jika dikatakan Islam adalah cara hidup, maka seluruh perkara yang berkaitan dengan hidup termasuklah pendidikan, ekonomi, politik hatta tidur dan makan juga perlu berlandaskan Islam. Sebagaimana Rasulullah S.A.W telah mengajarkan kepada kita adab-adab dan doa-doa harian dalam melakukan sebarang aktiviti.

Nilai dan akhlak mulia yang ditunjukkan oleh Rasulullah S.A.W dan para sahabat A.S telah membuktikan ketinggian Islam di mata dunia. Hal ini menarik minat ramai dalam kalangan manusia untuk mendalami Islam secara mendalam dan bukan semata-mata menjadi agama warisan seperti yang berlaku dalam masyarakat kita pada hari ini. Orang bukan Islam yang mendalami Islam disebabkan Islam itu sendiri dan bukan disebabkan cinta atau sebagainya akan lebih menghayati dan mengamalkan Islam lebih daripada orang Islam yang mewarisi Islam daripada keturunan.

Alangkah indahnya andai kita masih diberi taufiq dan hidayah daripada Allah untuk betul-betul menghayati nilai Islam yang ada dalam diri kita ini. Selama ini kita merasa marah dengan golongan kuffar yang memerangi umat Islam tanpa kita sedar ianya berpunca dari sikap kita sendiri yang terlalu mengagung-agungkan kebudayaan mereka. Kita membenci tapi dalam masa yang sama kita seolah-olah menyanjungi mereka sama ada dalam keadaan kita sedar ataupun tidak.

Ayuhlah pemuda-pemudi, pembela agama..Bangkitlah untuk kita sama-sama menjadikan Islam sebagai cara hidup kita supaya kegemilangan yang pernah kita kecapi satu ketika dahulu sebelum kejatuhan Khilafah Turki Uthmaniah akan berulang kembali.

Umat Islam harus cemerlang
hari ini mesti lebih baik dari semalam
jangan buang masa
siapa kata kita tidak boleh
kita ada Allah Maha Kuasa
kita punya kuasa tenaga
Doa sebagai senjata
Umat Islam sentiasa BOLEH!!!

Tuesday, October 20, 2009

H.A.T.I

sudah lama rasanya tidak meng'update' blog ini. Terasa usang. Kali ini, sambil menunggu waktu untuk bergerak ke kuliah, terpanggil untuk mencoretkan sedikit 'input' sebagai tatapan buat saya dan kita semua. Semoga dengan input yang sedikit ini, kita akan beroleh manfaat yang besar.

Hati..tiba-tiba hati saya tertarik untuk membicarakan soal hati (bukan soalnya hati lakonan erra dan afdlin). Seperti mana yang kita sedia maklum, hati merupakan organ dalaman yang mengawal segala tindak-tanduk kita. sebagaimana sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud:

"Ketahuilah dalam setiap tubuh (jasad) terdapat seketul daging, jika elok daging itu maka eloklah keseluruhan tubuh badan, dan jika rosak daging itu, maka rosaklah juga seluruh tubuh badan, maka ketahuilah bahawa itu adalah daging."

Jadi di sini dapat kita simpulkan bahawa peranan hati amat penting. Kita perlu mengambil makanan yang sihat untuk memastikan fizikal dan akal kita dapat berfungsi dengan sempurna, maka begitu juga halnya dengan hati. Kita perlu memberinya 'makanan yang berkhasiat' untuk memastikan hati kita bersih dan selamat daripada kekotoran debu-debu kehidupan dunia. Walau setinggi mana pun ilmu yang ada di dada kita, tapi jika hati tidak dijaga, maka ilmu itu tidak memberi manfaat sedikitpun kerana ilmu yang kita miliki tidak berlandaskan ketaqwaan kepada Allah S.W.T.

Sejarah pembunuhan pertama antara Habeel dan Qabeel, iaitu putera Nabi Adam A.S yang disebabkan oleh ketidakpuasan hati lantaran dengki dalam mendapatkan calon isteri yang telah ditetapkan. Begitu juga jika dilihat jenayah-jenayah yang berlaku di negara kita saban waktu adalah disebabkan oleh kekangan hawa nafsu. Maka benarlah hadis Rasulullah S.A.W di atas.

Fathi Yakan dalam bukunya "Bahtera Penyelamat Dalam Kehidupan Pendakwah" menjelaskan antara tanda-tanda hati itu masih hidup:
1) Ia masih boleh bergetar dan teralun oleh zikrullah, ayat Al-Quran dan berbagai jenis ibadah.
Firman Allah S.W.T yang bermaksud:

"Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu adalah mereka yang apabila disebut "ALLAH", gementarlah hati mereka, dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayatNYA, bertambahlah keimanannya dan kepada Tuhanlah mereka bertawakkal."
(surah Al-Anfal: ayat 2)

2) Kuatnya seseorang itu berpegang kepada agama. Tidak takut kecuali kepada Allah S.W.T sebagaimana sabda Rasulullah S.A.W yang maksudnya:

"Sesungguhnya di bumi Allah ini terdapat bejana-bejana; iaitu hati-hati (hambanya). Yang paling disayanginya adalah yang paling lembut, paling jernih, paling teguh. Kemudian Rasulullah menjelaskan lagi yang paling teguh berpegang kepada agama, paling jernih dalam keyakinannya dan yang paling lembut terhadap sahabat."

3) Takut terhadap Allah S.W.T dan kemurkaanNYA. Menjauhkan diri dari segala yang diharamkan oleh Allah dan mengelak dari penderhakaan.
Firman Allah dalam surah Al-A'raf : ayat 201:

maksudnya: "Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa ketika mereka ditimpa was-was dari syaitan, mereka segera mengingati "ALLAH" dan ketika itu juga mereka sedar kesalahan-kesalahan mereka."

Antara cara-cara menjaga hati :
1) Zikrullah
~sentiasa mengamalkan zikrullah walau di mana berada. melazimi hari dengan membaca ma'thurat dan zikir-zikir harian yang lain. Insya Allah, biiznillah hati akan sentiasa hidup dan jernih kerana mendapat makanan rohani yang diinginkannya.

2) Muraqabatullah (mendekatkan diri kepada Allah)
~sentiasa mendekatkan diri kepada Allah untuk mengelakkan kita dari tergelincir dari landasan yang benar. Hati akan sentiasa menurut kemahuan Allah dan bukan mengikut kehendak diri sendiri yang terkadang terpesong.
Urusan hidup terbahagi kepada 3:
i) suatu yang jelas baik dan wajar - maka hendaklah dituruti
ii) suatu yang jelas buruk dan merugikan - hendaklah dihindari
iii) suatu yang kabur - maka hendaklah ditanyakan kepada orang yang mengetahui

3) Berjihad melawan Nafsu
~ Yahya bin Mu'az berpesan: "Berjihadlah melawan nafsu dengan riadah (latihan rohani).
i) Sedikit makan
ii) Sedikit tidur
iii) Bercakap sekadar perlu
iv) Sabar menanggung gangguan orang lain

Antara doa yang digalakkan untuk kita selalu amalkan supaya Allah sentiasa memelihara hati kita dari terpesong:
يا مقلب القلوب, ثبت قلوبنا على دينك وعلى طاعتك"
"Wahai Tuhan yang sentiasa membolak-balikkan hati, tetapkanlah hati kami atas agama-Mu dan ketaatan kepada-MU"
Semoga kita sentiasa dipelihara Allah daripada perkara-perkara yang boleh merosakkan hati..wallahu'alam









Friday, September 18, 2009

salam aidilfitri

Aidilfitri sudah menjelang tiba. sedih bercampur gembira mengenangkan ketibaan Syawal. sedih kerana terpaksa berpisah dengan bulan Ramadhan yang terasa seperti hanya seketika cuma. adakah masih dapat kurasai nikmat Ramadhan pada tahun hadapan? perasan gembira pula kerana adik-beradikku yang berada di luar kelantan sudah pulang cuma menanti ketibaan seorang lagi abangku yang ketika ini baru bertolak dari batu caves. semoga dia dan isteri selamat tiba.

sudah lama aku tidak merasai saat-saat seperti ini di mana semua adik-beradik berkumpul di rumah ma dan ayah sama ada yang dah berumah tangga mahupun yang masih bujang. pasti meriah raya kali ini dengan suara ceria anak-anak saudaraku yang semuanya lincah bermain. berbeza ketika menyambut raya di perantauan bersama sahabat-sahabat.

Ya Allah, berkati dan rahmatilah kami sekeluarga supaya sentiasa di bawah rahmat-MU..amiin

semoga Ramadhan yang bakal berlalu memberi sejuta kenikmatan buat kita dan diampunkan segala kesilapan kita yang lalu. semoga kita sentiasa istiqamah dengan ibadat-ibadat yang dilakukan sepanjang bulan Ramadhan ini dan semoga masih diberi peluang oleh Allah untuk bertemu dengan Ramadhan yang akan datang.

salam aidilfitri kepada semua sahabat dan pengunjung blog ini.

Thursday, August 20, 2009

salam RAMADHAN

alhamdulillah..
sedar tak sedar kita sudah menghampiri bulan Ramadhan yang penuh keberkatan..
terasa kenikmatan Ramadhan..
tahun ni saya berkesempatan untuk meyambut Ramadhan bersama keluarga tercinta setelah hampir 2 tahun menyambut Ramadhan di perantauan..

namun, kemeriahan Ramadhan di Mesir masih jelas terasa..
sambutan Ramadhan di sana lebih meriah berbanding kemeriahan aidil fitri..
betapa mereka menghormati bulan Ramadhan..

bersama kita meningkatkan amalan-amalan di bulan yang mulia ini..

mudah-mudahan segala amalan yang kita lakukan selama ini akan diterima Allah s.w.t..
ambillah peluang berada di bulan Ramadhan ini untuk sama-sama kita beribadat kepada Allah, memperbanyakkan bacaan Al-Quran dan solat-solat sunat..


siiru a'la barakatillah

Friday, August 14, 2009

penantian itu...

assalamualaikum..

kesibukan dengan EGP 09 menyebabkan saya tak sempat untuk menjenguk blog ni..
rasa seperti terlalu lama blog ni ditinggalkan..
saya teringin sangat untuk bercerita mengenai EGP, namun terpaksa disimpan untuk edisi seterusnya..

alhamdulillah, akhirnya masa yang ditunggu-tunggu telah tiba..
tersangat tak sabar untuk bertemu family tercinta..
insya Allah saya akan bertolak pulang ke Malaysia untuk bercuti selama dua bulan..
terasa sedih juga terpaksa meninggalkan bumi mesir walau untuk seketika..
teringat kenangan puasa dan beraya kat sini..
sangat menyeronokkan walau jauh daripada keluarga..
pengalaman yang cukup berharga untuk dikenang..

kepada adik2ku kat mesir yang disayangi terutama syifa', jaga diri baik2 sepanjang k.az tiada..jangan nakal2..
terima kasih kepada Tema dan Syifa' yang banyak menolong dan sudi untuk jaga rumah k.az..pastikan kemas ye;p

ok..cukup di sini buat kali ni memandangkan ada tetamu kat rumah..
ilalliqa'



Tuesday, August 4, 2009

Virus H1N1

emel yang saya dapat daripada seorang sahabat..harap bermanfaat untuk semua demi keselamatan bersama..


sumber : http://h1n1. moh.gov.my/ KenyataanAkhbarT erkini.php

Situasi Semasa Pandemik (H1N1) 2009 Dan Tindakan Kementerian Kesihatan Malaysia 2 Ogos 2009

Pada 2 Ogos 2009 sejumlah 39 kes baru influenza A(H1N1) termasuk 2 kematian dilaporkan. Semua kes adalah kes tempatan dan warga negara Malaysia. Daripada 39 kes yang dilaporkan hari ini, 35 merupakan kejadian dari 8 kluster baru dan 4 kes sporadik atau terpencil.

Jumlah terkumpul kes influenza A(H1N1) di Malaysia sehingga 2 Ogos 2009 adalah sebanyak 1,429 kes dengan 6 kematian. Daripada 1,429 kes yang dilaporkan tersebut, 574 (40%) merupakan kes import dan 855 (60%) kes jangkitan tempatan. Daripada jumlah ini, 1,394 kes (98%) telah sembuh, hanya 19 kes atau 1% sahaja yang sedang menerima rawatan antiviral di hospital dan 8 daripadanya berada di Unit Rawatan Rapi. Sepuluh (10) orang atau 1% sedang menerima rawatan antiviral di rumah.

Terdapat sebanyak 8 kes yang berada di Unit Rawatan Rapi, di mana 5 daripada mereka mempunyai faktor risiko iaitu obesiti(1), wanita hamil(2) dan imuniti rendah(2).

Maklumat berkaitan dengan kes kematian ke-enam, kes adalah seorang budak lelaki berumur 11 tahun yang dimasukkan ke Hospital Sultanah Aminah Johor Bahru pada 29 Julai 2009 dengan symptom demam selama 1 hari. Tiada simptom batuk dan lain-lain tanda-tanda gangguan pernafasan. Semasa dalam rawatan keadaan klinikal pesakit bertambah tenat dan dimasukkan ke unit rawatan rapi pada 30 Julai 2009. Hasil pemeriksaan mendapati pesakit mempunyai jangkitan paru-paru dan myocarditis. Pesakit disahkan mengidap jangkitan influenza A(H1N1) pada jam 11.00 pagi 1 Ogos 2009. Akibat komplikasi jangkitan pesakit disahkan meninggal dunia pada jam 8.30pagi 2 Ogos 2009 semasa dalam rawatan di Unit Rawatan Rapi.

Maklumat berkaitan 8 kluster baru influenza A(H1N1) adalah seperti di
Lampiran 1. Manakala 4 kes sporadik, terdiri daripada 2 kes kematian, seorang wanita hamil 7 bulan, dan seorang pesakit luar.

Merujuk kepada situasi global, sehingga 2 Ogos 2009, sejumlah 183,826 kes dengan 1,301 kematian telah dilaporkan daripada 167 negara. Peningkatan sebanyak 940 kes dengan 95 kematian berbanding dengan hari sebelumnya. Pertambahan negara adalah Channel Island dan Moldova.

Bagi memastikan rawatan awal dengan antiviral influenza dapat diberikan dengan segera bagi mereka yang berisiko tinggi dan menunjukkan simptom-simptom jangkitan influenza, Kementerian Kesihatan telah membuat ketetapan dengan serta-merta seperti berikut;
*bahawa semua kes-kes yang mempunyai simptom jangkitan influenza serta mempunyai faktor risiko(mengandung, obesiti, asma, penyakit paru-paru kronik, diabetik dan golong imuniti rendah), hendaklah diberi rawatan antiviral influenza sertamerta tanpa perlu membuat ujian pengesahan influenza A(H1N1). Ini adalah untuk kes-kes yang dikesan dalam masa 48 jam selepas onset.

*Ujian pengesahan jangkitan influenza hanya perlu untuk kes-kes yang dirawat di hospital.

*Bagi pelajar sekolah termasuk institusi pengajian tinggi adalah diingatkan bahawa mereka yang bersimptom hendaklah mengelakkan diri daripada menghadiri kelas atau kuliah termasuk aktiviti berkumpulan. Mereka hanya dibenarkan menghadiri aktiviti-aktiviti ini selepas 1 hari bebas simptom jangkitan influenza A(H1N1).

Maklumat semasa Influenza A (H1N1) termasuk aktiviti pencegahan boleh didapati melalui laman web Kementerian Kesihatan iaitu http://www.moh. gov.my dan http://h1n1. moh.gov.my ataupun melalui Talian Hotline influenza A(H1N1) Kementerian Kesihatan 0388810200 dan 0388810300 yang beroperasi antara 8.00 pagi hingga 5.30 petang setiap hari termasuk hari cuti dan kelepasan am.

Kementerian Kesihatan yakin dengan kerjasama dan penglibatan semua pihak, penularan influenza A(H1N1) di Malaysia dapat dibendung dengan sebaik mungkin untuk kesejahteraan semua.


Sekian dan terima kasih



TAN SRI DATO’ SERI DR. HJ. MOHD ISMAIL BIN MERICANKetua Pengarah Kesihatan Malaysia
Tarikh: 2 Ogos2009

Monday, August 3, 2009

Friday, July 31, 2009

HAYAT '09

Berakhir sudah program HAYAT '09 khas untuk para akhawat seluruh Mesir anjuran HEWI PMRAM..program yang bermula pada 28/7 tamat pada 30/7..pelbagai acara menarik antaranya bola jaring dan explorace pada hari pertama..pada hari kedua, saya sempat ikuti 'talkshow' yang bertajuk "Kerana Diriku Begitu Berharga"..ahli panel terdiri daripada wakil dari 3 negara iaitu Malaysia, Indonesia dan Singapura..dapat juga kami mengenali serba sedikit gambaran mengenai ketiga-tiga negara..pada hari ketiga, diadakan perasmian penutup dan acara persembahan iaitu nasyid, qasidah, dikir timuran islam dan fesyen anggun muslimah..




inilah cenderahati penghargaan yang kami dapat (dikir timuran islam)

Disebabkan kesibukan tugas masing2, kami hanya sempat berlatih sehari sahaja untuk persembahan dikir tersebut..alhamdulillah berkat kerjasama semua, kami dah "perform" yang terbaik..terima kasih semua..

Sepanjang program ini berlangsung, turut diadakan pameran dan gerai2 jualan di pekarangan Rumah Kelantan Baru..diharap program seperti ini akan diadakan lagi pada tahun2 akan datang~

Mansurah

Pada 24 julai yang lalu, saya sempat turun ke Mansurah untuk berjumpa sahabat di sana di samping membeli sedikit keperluan untuk pulang ke Malaysia. Memandangkan jadual yang terlalu ketat, saya hanya sempat berada berada di sana selama 2 hari saja..

Sempat juga saya turut serta mengikuti kelas Ust Salman pada petang 24/7 dan pagi 25/7..kelas Ust pada petang 24/7 adalah berkaitan dengan Isra' Mikraj dan ada la sikit jamuan makan-makan..alhamdulillah nampaknya saya 'langkah kanan'..apalagi time tu memang perut tengah menyanyi..apa taknya, 2 jam berada dalam bas ke Mansurah..

Antara isi2 penyampaian daripada Ust yang nak saya kongsikan adalah ayat 1 dari surah Al-Isra'..Allah berfirman:

سبحا ن الذى أسرى بعبده ليلا من المسجد الحرام الى المسجد الأقصا الذى بركنا حوله لنريه من ءايتنآ انه هو السميع البصير

Maksudnya: "Maha Suci Allah, yang telah memperjalankan hamba-NYA pada suatu malam dari Masijidil Haram ke Masjidil Aqsa yang telah Kami berkahi sekelilingnya agar Kami perlihatkan sebahagian dari tanda-tanda (kebesaran) Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat"

Allah memulakan surah Al-Isra' ini dengan ayat "سبحان" yang menunjukkan bahawa hanya Allah yang Maha Berkuasa atas setiap sesuatu..Dia lah yang Maha Suci yang berhak disembah oleh sekalian makhluk..


kemudian Allah menggunakan perkataan "بعبده" iaitu hamba-NYA..menjelaskan kepada kita bahawa Rasulullah juga adalah hamba kepada Allah S.W.T seperti juga manusia lain..yang membezakan Baginda dengan umat manusia adalah Baginda seorang Rasul yang diutus Allah untuk menyampaikan risalah Islam dan terpelihara dari dosa..banyak sifat2 hamba yang dijelaskan Allah dalam Al-Quran dan antaranya adalah dalam surah Al-Furqan ayat 63-74..antaranya saya petik:


1) orang2 yang berjalan di atas muka bumi dengan rendah hati dan apabila orang2 jahil menyapa mereka, mereka mengucapkan kata2 yang baik.


2) orang yang melalui malam hari dengan bersujud dan berdiri untuk Rabb mereka.


3) orang2 yang berkata: "Ya Rabb kami, jauhkanlah azab jahannam daripada kami, sesungguhnya azab itu adalah kebinasaan yang kekal".


4) orang2 yang apabila membelanjakan (harta), mereka tidak berlebihan dan tidak pula kikir dan adalah (perbelanjaan) itu di tengah2 antara yang demikian.


5) orang2 yang tidak menyembah selain Allah dan tidak membunuh jiwa yang diharamkan Allah (membunuhnya) kecuali dengan (alasan) yang benar dan tidak berzina.


6) orang yang bertaubat kepada Allah dengan taubat yang sebenar-benarnya dan mengerjakan amal soleh.


7) orang2 yang tidak memberikan penyaksian palsu.


8) orang2 yang apabila diberi peringatan dengan ayat2 Rabb mereka, mereka tidak menghadapinya sebagai orang2 yang tuli dan buta.


9) orang2 yang berkata: "Ya Rabb kami, anugerahkanlah kepada kami, isteri2 kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami imam bagi orang2 yang bertqwa"


itulah antara sifat2 hamba yang dapat saya petik dan banyak lagi sebenarnya yang terdapat dalam ayat2 Allah S.W.T..


Seperti yang kita semua maklum, peristiwa Isra' Mikraj ini berlaku pada waktu malam kerana malam adalah waktu yang paling sesuai untuk seorang hamba itu menghadap dan menyerahkan diri sepenuhnya kepada Allah..waktu di mana doa seorang hamba yang soleh itu mustajab..ketika mana insan yang lain masih lagi lena dibuai mimpi, tapi hamba-NYA yang beriman bangun untuk bersujud dan berzikir kepada Rabb..


Pada permulaan Isra' dan Mikraj, ketika Rasulullah berada di rumah, datang malaikat Jibril dan membelah dada Rasulullah untuk mensucikan hati Rasulullah S.A.W dengan air zamzam..pengajarannya di sini, untuk memulakan sesuatu, kita perlulah terlebih dahulu membersihkan hati daripada sebarang kemaksiatan supaya apa yang kita perolehi itu diberkati Allah S.W.T..


Dan, pada akhir Isra' dan Mikraj, Rasulullah S.A.W bertemu dengan Allah S.W.T..menunjukkan kepada kita bahawa perjalanan kita di atas bumi ini tidak lain dan tidak bukan hanyalah untuk mencari "مرضاة الله"..dan pada akhirnya kita akan bertemu Allah untuk dihisab segala amalan kita selama ini..


Ada lagi yang diterangkan oleh Ust Salman berkaitan dengan perkara2 yang berlaku kepada Rasulullah S.A.W ketika perjalanan Isra' dan Mikraj baginda..tapi saya rasa cukup perkongsian ilmu yang saya nyatakan di atas..walau sedikit cuma dan kebanyakannya telah pun kita ketahui, saya harap ia menjadi sematan di dada semua..


terima kasih kepada Su yang sudi menumpangkan saya dan junior (syifa')..memandangkan Su baru pindah, jadi sempat juga saya kenal rumah Su yang baru..dan terima kasih juga sebab bawa kami berjalan2 di Istad (taman yang berhampiran dengan rumah Su)..tapi oleh kerana kami tak bawa kamera, tak dapatlah nak upload foto.. alfu syukran juga kepada k.hanan dan ahli bait yang menumpangkan kami di rumah pada hari kedua kami di Mansurah..jemput2 turun ke Kaherah pula pada 8-11 ogos untuk sama2 memeriahkan Perayaan Sambutan Hari Kemerdekaan Ekspo Gempak PMRAM 2009..untuk maklumat lanjut boleh lawati http://www.egp-pmram.blogspot.com/



Tuesday, July 28, 2009

Kegagalan & Kemenangan

assalamualaikum..
terasa sudah lama saya tidak meng'update' blog ini..kesian dibiar begitu sahaja..
selain kekangan masa, keterbatasan idea untuk memulakan penulisan setelah begitu lama ditinggalkan..
rupanya bukan mudah untuk menjadi seorang penulis..
kadang-kadang tangan sudah berada di keyboard, tapi fikiran masih melayang-layang memikirkan apa yang perlu ditulis..
alhamdulillah, rata-rata keputusan final exam bagi pelajar perubatan telah pun keluar kecuali universiti alexandria kerana mereka baru sahaja habis exam pertengahan julai yang lalu..
tahniah saya ucapkan kepada yang berjaya..kepada yang diberi peluang untuk duur thani, masih ada waktu untuk kalian teruskan usaha disamping pergantungan sepenuhnya kepada Allah yang Maha Berkuasa..


kejayaan bukanlah beerti seseorang itu telah menang kerana disebalik kejayaan itu terkandung berbagai ujian..
kemenangan hakiki adalah apabila seseorang itu mampu untuk redha dan syukur dengan segala kurniaan Allah sama ada dalam kenikmatan mahupun kesusahan..
mereka tidak merasa sombong dan takabbur dengan nikmat yang diperoleh dan tidak merasa kecewa dan putus asa dengan dugaan dan ujian daripada Allah..

mereka yang tidak mendapat natijah yang diimpikan bukanlah kerana mereka gagal atau tidak mencuba yang terbaik, tapi Allah ingin mengangkat darjat mereka dengan memberi sedikit sahaja ujian untuk menguji kesabaran dan keimanan mereka kepada-NYA..
DIA ingin hamba-NYA sentiasa mengingati dan memohon kepada-NYA..



DIAlah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang..
bukan DIA tidak mahu memberi kejayaan, namun DIA ingin menangguhkan dulu kejayaan itu supaya kita benar-benar menghargai erti sebenar kejayaan dan kegagalan dalam hidup ini..DIA mahu kita mengkaji dan meneliti erti perjalan sebuah kehidupan supaya apabila kita berhadapan dengan cabaran yang lebih besar, kita mampu untuk menghadapinya..

kepada sahabat-sahabat..

kegagalan bukan bermakna saya gagal,
ia bermakna saya belum berjaya..
kegagalan bukan bermakna saya tidak mencapai apa-apa,
ia bermakna saya telah pelajari banyak perkara..
kegagalan bukan bermakna saya telah diperbodohkan,
ia bermakna saya ada keyakinan kuat untuk mencuba sesuatu yang baru..
kegagalan bukan bermakna saya telah diaibkan,
ia bermakna saya berani meneroka sesuatu yang baru..
kegagalan bukan bermakna saya tidak mendapat apa-apa kejayaan,
ia bermakna saya perlu melakukan sesuatu dengan cara yang lain..
kegagalan bukan bermakna martabat saya telah tercemar,
ia bermakna bahawa saya bukanlah sempurna..
kegagalan bukan bermakna saya telah membazir hidup saya,
ia bermakna saya ada alasan untuk memulakan hidup baru..
kegagalan bukan bermakna saya perlu menyerah kalah,
ia bermakna saya mesti berusaha lebih kuat lagi..
kegagalan bukan bermakna saya tidak mungkin berjaya,
ia bermakna saya perlu bersabar..

~orang yang tidak pernah gagal adalah mereka yang tidak pernah berbuat apa-apa~

Sunday, July 12, 2009

Award from syimah...

selama ni asyik baca orang kena tag..terdetik juga, apa la diorang ni nak meng'tag' orang..tup2, syimah pulak yang meng'tag' saya..tapi, untuk menghargai sahabatku ini yang telah bersusah payah meng'tag', saya jawablah juga apa yang boleh..maaf la kalau tak seperti apa yang diharapkan..

1- Copy this award and place it at your blog


2- Give 5 interesting facts about the giver..

About syimah yer…
*dulu2 kami tak adalah rapat sangat tapi bila jumpa kat mesir, terasa ukhuwwah tu erat macam dah rapat kat malaysia ( berkat bumi mesir agaknya)

* ingatkan seorang yang pendiam tapi rupanya xder la pendiam sangat

* seorang suka tersenyum (betul ke???)

* kata kawan2, syimah ni pandai masak tapi setakat ni saya xberpeluang lagi untuk merasai masakannya (lain kali saya singgah alex, syimah kena masak..he2)

3- give 10 things about yourself

Kena cakap jugak ke pasal diri sendiri?? Ish3..
* antara 'insan istimewa' dalam kuliah

* takut kucing tapi tak benci..(suka tengok kucing yang comel)

* tinggal di sekitar sabi’e bersama 3 orang lagi ahli bait (acik, ateh dan ucu)

* suka makan..pantang ada makanan kat depan mata..tapi sekarang terasa nak makan buah-buahan tempatan (esp. durian)

* mula belajar masak ketika di mesir sebab semua kena berdikari, kena buat sendiri coz jauh dari mak ayah (masak ala kadar je untuk isi perut)

* mudah marah (sekarang tengah cuba untuk buang sikap ni)

* sedang cuba menjiwai watak yang diamanahkan

4-Give this award to 4 bloggers lain

Hmm..nak bagi sape ye..kebanyakan dah kena..terima je la sape yang bertuah ni..
-- akh amin

-- saidah
-- sue ha
-- fatin
-- solehani

Friday, July 10, 2009

liqa' jama'i

alhamdulillah, dengan rahmat Allah, liqa' jama'i akhawat kelantan berlangsung dengan jayanya pagi jumaat, 10 julai 2009..

syukran kepada semua yang terlibat secara langsung mahupun tidak langsung dalam menjayakan program ini..(teringat pula program semasa sekolah dulu)

antara pengisian adalah slot 'talk show' yang dikendalikan oleh ahli panel yang cukup mantap..
ada juga slot berbentuk modul, yang mana kami dibahagikan kepada 2 kumpulan..
kumpulan pertama dikehendaki mencari kertas A4 putih dan kumpulan kedua mencari kertas suratkhabar..
dengan kertas-kertas yang dijumpai, kami dikehendaki melakukan apa sahaja yang mempunyai kaitan dengan kehidupan insani..

apa yang ditekankan dalam liqa' jama'i kali ini adalah konsep dakwah, cabaran dan persiapan yang perlu ada bagi seorang penda'i..

sebagaimana yang kita ketahui dan sedia maklum, akhlak remaja kita sekarang terutama di Malaysia, semakin membimbangkan..
mereka sebenarnya amat merindukan teman-teman yang mampu untuk mengajak mereka kembali kepada jalan kebenaran dan menjauhi perkara-perkara yang mungkar..

jadi, peranan kita sebagai seorang yang memahami tuntutan agama, terutama para azhari dan azhariah, untuk mendampingi mereka dengan cara yang berhikmah dan mengembalikan mereka ke jalan yang benar..

amat penting bagi seorang pendakwah untuk melengkapkan ilmu dan thaqafah serta mempelajari method-method dakwah yang berkesan supaya kita mampu mendampingi remaja-remaja kita yang kekurangan kasih-sayang ini..
seorang penda'i juga perlu mendekatkan diri kepada Allah dengan melazimi qiamullail dan sentiasa berzikir kerana dari situlah kita akan mendapat kekuatan rohani..


suka saya ulangi tiupan semangat daripada orang lama di sini:

jika bukan kita, siapa lagi??

jika bukan di sini, di mana lagi??

dan jika bukan sekarang, bila lagi??

sama-sama kita renungkan...

nukilan buat amin

assalamualaikum wrt..

semoga kita sentiasa di bawah rahmat dan lindungan Allah selalu..
tersinggah ke blog abangku amin yang kini berada di manipal, india..
terasa sayu membaca post terbaru darinya..
seingat saya, hampir 3 tahun kami tidak bersua dan hampir sebulan kami tidak bertanya khabar memandangkan masing-masing sibuk dengan kuliah..

jika saya berkesempatan untuk membuka ym, beliau pula yang tiada..begitulah sebaliknya..
namun, kata-kata semangat yang diberikan sehari sebelum saya exam masih terngiang-ngiang..
itulah kasih seorang abang..
setiap kali kami berbicara, pasti akan ada kata-kata nasihat darinya..

terkenang zaman kanak-kanak..
ketika bersama, pasti ada sahaja perkara yang menyebabkan kami bergaduh..
tapi jika berjauhan, pasti ombak rindu akan melanda..
benarlah kata pepatah air dicincang tidak akan putus..
gembira bila mendengar yang dia juga akan pulang bercuti raya nanti..
insyaAllah, moga segala urusan kami dipermudahkan..
jumpa di rumah bonda dan ayahanda tercinta=)

Thursday, July 9, 2009

Jom sertai

cuti musim panas bermula lagi. seperti biasa, banyak program-program yang dianjurkan untuk mengisi masa-masa luang yang ada. antaranya Seminar Perubatan Islam Mansurah. jadi, kepada sahabat-sahabiah di sekitar mesir yang mempunyai keluangan waktu, jemput menjengah Mansurah pada 11 julai 2009 ini.

selain itu, pada 15 & 16 julai ini, akan diadakan Hari Tautan Ukhuwwah dan Mahabbah (HABBAH '09) kepada seluruh akhawat Kelantan di sekitar Mesir. banyak aktiviti menarik menanti antaranya ceramah kesihatan, medical checkup, forum dan pada hari kedua akan diadakan acara padang & sukaneka. pastikan antunna tidak ketinggalan. (iklan akan menyusul)

Alhamdulillah..


alhamdulillah, hari ini, dengan rasminya berakhirlah final exam bagi pelajar tahun 2 universiti ain shams. subjek terakhir kami adalah psychology (soalan mcq sebanyak 45 soalan dalam masa 1 jam). dan dengan rasminya juga cuti kami bermula walau agak lewat daripada universiti-universiti lain.

Kelahiran baru..

8 julai,tepat jam 3 pagi waktu mesir, ketika sedang berbual-bual dengan k.zah dan syifa' sambil melayan karenah sumayyah (anak k.zah) yang masih belum mahu tidur kerana tidak berapa sihat, saya dikejutkan dengan bunyi mesej yang datang daripada abang ipar. alhamdulillah syukur ke hadrat Illahi, kakak saya (k.na) dah selamat melahirkan seorang lagi putera seberat 3.07 kg selamat dilahirkan pada 6 julai 2009 jam 12.44 tengah hari di Hospital Mukah, Sarawak. kelahiran baru ini merupakan anak ke-2 k.na merangkap anak saudara saya yang ke-9. i.Allah doakan semoga putera ini akan menjadi penyambung generasi perjuangan Rasulullah dalam menegakkan syiar Islam. amiinn..


juga tahniah kepada k.bal dan ust yusri yang menimang cahaya mata sulung baru-baru ini.

selamat pengantin baru..

tahun ini, sekali lagi Rumah Kelantan Baru (RKB) meriah dengan 2 orang pasangan pengantin, Ust Toha dan K.za serta Ust Che Rahim dan K.mahanum yang selamat menyempurnakan majlis mereka pada 5 julai yang lalu. terlerai sudah persoalan yang bermain di fikiran tentang siapakah k.za yang menjadi pasangan ust toha. rupanya k.za yang dicari-cari tu adalah orang yang saya kenal. apepun, semoga mereka sentiasa di bawah rahmat dan inayah Allah dalm melayari mehnah hidup berumah tangga tambah-tambah di negara orang. semoga kebahagiaan mengiringi mereka hingga ke akhirnya..

selamat kembali ke malaysia..

sayonara buat mak dan ayah angkat Bait Nawa (nama rumah kami) iaitu K.lah dan ust Syah yang telah meninggalkan bumi Mesir pada 30 julai yang lalu. akhirnya sampai juga hajat 'mok' untuk melahirkan anak di Malaysia. alhamdulillah perjalanan mereka selamat dan dipermudahkan. terima kasih kerana sudi melayan karenah kami serta memberi nasihat dan panduan yang berguna buat kami untuk meneruskan hidup di perantauan. insyaAllah, andai diizinkan Allah, kita akan berjumpa di Malaysia

Thursday, June 18, 2009

Kasih kita

Hampir 3 tahun berpisah, masing-masing mengikut haluan sendiri, mengejar cita-cita. Namun kenangan antara kita tetap segar bermain di minda apatah lagi bila mendapat tahu kita akan kembali berkumpul untuk 'reunion'. Teringat detik-detik bersama. Saat mencantikkan kelas, undian design baju 5sc1 dan aktiviti kita bersama. Pelbagai ragam, yang senyap, yang bising, yang rajin, yang selalu tiada dalam kelas, yang tidur dan sebagainya tetapi ragam itulah yang menambahkan seri kelas kita. Paling tidak dapat dilupakan saat Majlis Restu Ilmu sempena SPM kat PCB dan reunion last kita di Oriental Restaurant (kecoh mengalahkan pengunjung lain). Masih terngiang-ngiang persembahan lagu "Lilin Seorang Guru" terutama bila mendengar lagu itu. Alangkah indahnya andai saat itu dapat kita ulangi semula. Namun waktu yang berlalu tak mungkin untuk kita ulang kembali. Saat itu hanya mampu berada dalam lipatan memori terindah untuk kenangan yang abadi.

Terima kasih kepada yang merancang reunion ini memandangkan raidah dan naibah kita, kedua-duanya berada di Jordan. Semoga perancangan ini dipermudahkan Allah. Insya Allah ikatan ukhuwwah berlandaskan iman kepada Allah akan terus mekar, semekar bunga mawar di taman yang indah.

Lagu Cebisan Kenangan dendangan Amar ini saya tujukan khas buat sahabat 5sc1. Semoga ukhuwwah antara kita terus berkekalan hingga akhirnya.

Ukhuwwah yang terbina persis sekuntum bunga
Meskipun kini, kita terpisah demi kasihNYA
Namun cebisan kenangan kita
Sentiasa bermain di bayangan mata
Detik waktu yang berlalu
Menjadi memori kau dan aku

Sewaktu kita bersama
Saling setia menimba ilmu
Tanpa mengenal erti penat jemu
Ingatkah kau lagi
Kita bersama memijak onak duri
Di tanah gersang mengutip semangat suci
Kini segalanya tersurat dalam sanubari

Bersabarlah dengan ketetentuan-Nya
Ada rahmat yg tersembunyi
Bertemu berpisah kerana Allah
Lumrah kehidupan insan beriman
Moga saat nan indah ku harap berulang lagi

Tuesday, June 16, 2009

Al-Khawarizmi ilmuan matematik Islam

:: Al-Khawarizmi (800-847) ::

... Tokoh terbesar pada masa keemasan Baghdad. Salah seorang penulis Muslim yang menggabungkan ilmu matematik klasik barat dan timur, mengklasifikasikan dan akhirnya membangkitkan kesedaran daratan Eropah ...

Abu Abdullah Muhammad Ibn Musa Al-Khawarizmi hidup pada zaman khalifah al-Ma/mun (813-833) iaitu ketika zaman khalifah Abasyiah, di kawasan Khwarizmi, sebuah daerah di timur laut Kaspia.

Al-Khawarizmi adalah seorang ilmuan genius pada masa keemasan Baghdad yang sangat besar sumbangannya terhadap ilmu algebra dan aritmetika. Karyanya, kitab Aljabr Wal Muqabalah merupakan pertama kalinya dalam sejarah di mana istilah algebra muncul dalam konteks disiplin ilmu. Karangan itu sangat popular di negara-negara barat dan diterjemahkan dari bahasa Arab ke bahasa Latin dan Italia. Bahasan yang banyak dinukil oleh ilmuwan barat dari karangan Al-Khawarizmi adalah tentang persamaan kuadrat.

Dalam bidang aritmetika, Al-Khawarizmi menulis kitab Al-Jam wal Tafriq bi Hisab al-Hid (Book of Addition Substraction by the Methode Calculation). Edisi asli berbahasa Arab telah hilang, tetapi versi lainnya ditemukan pada tahun 1857 di perpustakaan Universiti Cambridge. Karya Al-Khawarizmi itu dikenal sebagai buku pelajaran pertama yang ditulis dengan menggunakan sistem bilangan desimal. Meskipun masih bersifat dasar, ini merupakan titik awal penyeimbangan ilmu matematik dan sains. Di Eropah, karyanya diterjemahkan ke dalam bahasa Latin sebagai Alchwarizmi, Alkarismi, Algorithmi, Algorismi. Para pelajar Eropah mengaitkan Al-Khawarizmi dan New Arithmetic yang pada akhirnya menjadi basis notasi angka, di mana notasi penulisan angka Arab dikenal dengan Algorism atau Algoritma.

Setelah Al-Khawarizmi meninggal, keberadaan karyanya beralih kepada komuniti Islam termasuk menjabarakan bilangan dalam sebuah methode perhitungan. Dan tentunya, tidak dapat kita lupakan karyanya seperti huruf-huruf algebra, algoritma, penulisan notasi angka nol, nilai akar bilangan, dan dalam bidang lainnya.

Monday, June 8, 2009

10 wasiat sebagai bekalan

Antara pesanan terakhir Asy-Syahid Al-Imam Hassan Al-Banna sebelum beliau dipanggil Illahi dengan kematian yang paling mulia ; " Bacalah.. Renunglah.. Kemudian teruslah Beramal.."

1. Apabila saudara mendengar azan, bangunlah sembahyang serta-merta walau bagaimana keadaan sekalipun.

2. Bacalah A-Quran, tatapilah buku atau pergilah mendengar perkara yang baik ataupun amalkanlah zikrullah dan janganlah sama sekali saudara membuang masa walau sedikitpun untuk perkara-perkara yang tidak berfaedah.

3. Berusahalah seberapa daya untuk bertutur dalam bahasa Arab yang betul kerana bahasa Arab yang betul adalah satu-satunya syiar Islam.

4. Janganlah banyak bertengkar dalam apa jua perkara sekalipun kerana pertengkaran yang kosong itu tidak memberi apa-apa kebaikan.

5. Janganlah banyak ketawa, kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang dan tenteram.

6. Janganlah bergurau, kerana umat yang sedang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam perjuangan.

7. Janganlah saudara bercakap lebih nyaring daripada yang dikehendaki oleh para pendengar, kerana yang demikian itu adalah suatu tabiat yang sia-sia malah menyakiti hati orang lain.

8. Jauhilah daripada mengumpat peribadi-peribadi orang, mengecam pertubuhan-pertubuhan dan janganlah bercakap melainkan dengan apa-apa yang boleh memberikan kebajikan.

9. Berkenal-kenallah dengan setiap saudara muslimin yang saudara temui sekalipun ia tidak meminta untuk berkenalan kerana asas seruan Islam ialah berkasih sayang dan berkenal-kenalan.

10. Kewajipan-kewajipan kita adalah lebih banyak daripada masa yang ada pada kita. Oleh itu, bantulah saudaramu seperti saudara melakukan tugas sendiri, maka ringankanlah perlaksanaannya.

sanah helwah ya ukhti...




menu utama : nasi kerabu
soya buatan ucu
kek buatan ateh n 'mok'




Tuesday, May 26, 2009

7 perkara ganjil

Terdapat seorang pemuda yang kerjanya menggali kubur dan mencuri kain kapan untuk dijual. Pada suatu hari, pemuda tersebut berjumpa dengan seorang ahli ibadah untuk menyatakan kekesalannya dan keinginan untuk bertaubat kepada Allah s.w.t. Dia berkata, “ Sepanjang aku menggali kubur untuk mencuri kain kafan, aku telah melihat 7 perkara ganjil yang menimpa mayat-mayat tersebut. Lantaran itu, aku merasa amat insaf atas perbuatanku yang amat keji itu dan ingin sekali bertaubat.

“ Yang pertama aku lihat mayat yang pada siang harinya menghadap kiblat. Tetapi pabila aku menggali semula kuburnya pada waktu malam, aku lihat wajahnya telah pun membelakangkan kiblat. Mengapa terjadi begitu, wahai tuan guru?” Tanya pemuda itu.

“ Wahai anak muda, mereka itulah golongan yang telah mensyirikkan Allah s.w.t sewaktu hidupnya. Lantaran Allah s.w.t menghinakan mereka denga memalingkan wajah mereka dari mengadap kiblat, bagi membezakan mereka daripada golongan muslim yang lain,” jawab ahli ibadah tersebut.

Sambung pemuda itu lagi, “ Golongan kedua, aku lihat wajah mereka sangat elok semasa mereka dimasukkan ke dalam liang lahad. Tatkala malam hari ketika aku menggali kubur mereka, aku lihat wajah mereka telah pun bertukar menjadi khinzir. Mengapa begitu, wahai tuan guru?”

Jawab ahli ibadah, “ Wahai anak muda, mereka itulah golonga yang meremehkan dan meninggalkan solat sewaktu hidupnya. Sesungguhnya solat merupakan amalan yang pertama sekali dihisab. Jika sempurna solat, maka sempurnalah amaln-amalan kita yang lain.”

Pemuda itu menyambung lagi, “ Wahai tuan guru, golongan ketiga yang aku lihat, pada waktu siang mayatnya kelihatan seperti biasa sahaja. Pabila aku menggali kuburnya pada waktu malam, ku lihat perutnya terlalu gelembung, keluar pula ulat yang terlalu banyak daripada perutnya itu.”

“ Mereka itulah golongan yang gemar memakan harta yang haram, wahai anak muda.” Balas ahli ibadah itu lagi.

“ Golongan yang keempat, ku lihat mayat yang jasadnya bertukar menjadi batu bulat yang hitam warnanya. Mengapa terjadi begitu, wahai tuan guru?”

Jawab ahli ibadah itu, “ Wahai pemuda, itulah golongan manusia yang derhaka kepada kedua ibu bapa sewaktu hayatnya. Sesungguhnya Allah s.w.t sama sekali tidak redha kepada manusia yang menderhakai ibu bapanya.”


“ Ku lihat pula mayat yang kukunya amat panjang, hingga membelit-belit seluruh tubuhnya dan keluar segala isidari tubuh badannya,” sambung pemuda itu.

“ Anak muda, mereka itulah golongan yang gemar memutuskan silatulrahim. Semasa hidupnya mereka suka memulakan pertengkaran dan tidak bertegur sapa lebih daripada 3 hari. Bukankah Rasulullah s.a.w pernah bersabda, bahawa sesiapa yang tidak bertegur sapa melebihi 3 hari bukanlah termasuk dalam golongan umat baginda,” jelas ahli ibadah tersebut.

“ Wahai tuan guru, golongan yang keenam aku lihat, sewaktu siangnya lahadnya kering-kontang. Tatkala malam ketika aku menggali semula kubur itu, aku lihat mayat tersebut terapung dan lahadnya dipenuhi air hitam yang amat busuk baunya.”

“ Wahai pemuda, itulah golongan yang memakan harta riba sewaktu hayatnya,” jawab ahli ibadah tadi.

“ Wahai guru, golongan yang terakhir yang aku lihat, mayatnya sentiasa tersenyum dan berseri-seri pula wajahnya. Mengapa demikian halnya, wahai tuan guru?” Tanya pemuda itu lagi.

Jawab ahli ibadah tersebut, “ Wahai pemuda, mereka itulah golongan manusia yang berilmu dan mereka mengamalkan pula ilmunya sewaktu hayat mereka. Inilah golongan yang beroleh keredhaan dan kemuliaan di sisi Allah s. w.t baik sewaktu hayatnya mahupun sesudah matinya.”

Moga kita tergolong dalam golongan yang ke-7..amiin



Tuesday, May 12, 2009

Monolog Seorang Hamba

Tuhan...aku ini hamba-MU..pimpinlah
Tuhan..aku ini hamba-MU..ampunkanlah
Aku selalu membuat kesalahan..
Setiap hari aku membuat dosa..
Ampunkanlah hamba-MU ini..

Tuhan..hamba-MU ini lemah..
Memerlukan kekuatan dari-MU..
Jangan biarkan aku terumbang-ambing..
Dengan kehidupan dunia yang menipu..
Berilah aku petunjuk selalu..



IMAN ITU ADALAH SEGALA-GALANYA..
HIDAYAH..TINGGI NILAINYA..
TAUFIQ..SANGAT BERHARGA..
Anugerahkanlah kepadaku..
Agar aku mulia..di sisi-MU..

Tuhan..kalaulah bukan petunjuk dari-MU..
Sudah tentu aku tersesat jalan..
Kalaulah bukan taufiq dari-MU..
Menempuh jalan-Mu tentu tidak mampu..
Oleh itu..pimpinlah aku menempuh hidup..
Di dunia ini..
Begitulah harapanku pada-MU..
Setiap doa ku panjatkan..
ENGKAU dengarlah doaku ini..Ya Allah..
ENGKAU terimalah permintaanku..

Selamat Hari IBU

Selamat Hari Ibu kepada semua yang bergelar Ibu dan bakal bergelar Ibu terutama kpd Ma Tersayang dan kakak2 ku :kok,k.na. k.ina dan k.ra.
tak dapat untuk diungkapkan penghargaan tak terhingga buat Ma yang telah banyak berkorban untuk kami adik2. setiap teguran dan nasihat yang diberi pastinya kerana terlalu menyayangi kami. semakin jauh, semakin terasa nilai kasih sayang seorang ibu.

Ya Allah..moga ENGKAU masih memberiku kesempatan untuk merasai belaian kasih seorang IBU...amiin
~Saya Sangat Menyayangi Insan bergelar IBU~