Monday, May 23, 2011

be a good doctor..

بسم الله الرحمن الرحيم

daripada Abu Hamzah Anas bin Malik r.a pembantu Rasulullah s.a.w katanya: berkata Rasulullah s.a.w: "Tidak beriman seseorang kamu sehinggalah dia mengasihi untuk saudaranya apa yang dia kasih untuk dirinya sendiri."
(diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim)

hadis di atas jelas menunjukkan kepada kita bahawa persaudaraan dalam Islam adalah berkait rapat dengan aqidah. persaudaraan kita bukan atas dasar kebendaan tapi atas dasar aqidah.

suka untuk saya nukilkan nasihat daripada doktor saya, Prof Ahmad Elsegeiny pada kelas petang tadi, beliau mengingatkan kami tentang hadis ini dan 'relation'nya dengan kehidupan kami sebagai doktor kelak. he said that we must thankful Allah for make us as a Muslim and Doctor.

why? because as a doctor, we have to be polite to our patient, be merciful to them, always care about their health and most important to respect them. when we look at our patients, we've to thankful because we don't be a patient. so, we must concentrate well to treat them as we want them to get well soon.

he also said that we have to treat them as we like to be treated by the others. if they're older than us, treat them as our mother and father. if they're same age with us, treat them as our brother and sister, and if they're younger, treat them as our son and daughter.

dan di akhir2 kelas beliau turut mengingatkan kami supaya sentiasa berkata baik dan senyum menghadapi patients walau dalam keadaan apa pun sebab senyum itu sedekah dan berkata baik itu sedekah.
~sangat suka bila beliau mengajar sebab selalu relate dengan agama Islam.

umumnya, semua orang perlu berkata baik dan menghadiahkan senyuman antara satu sama lain kerana dengan kata2 yang baik dan senyuman yang manis akan menyebabkan hati yang gundah menjadi tenang lebih2 lagi la jika anda adalah seorang doctor atau bakal doctor sebab senyuman anda boleh menjadi ubat kepada pesakit. yer, saya faham tugas seorang doctor sangat sibuk dan sentiasa stress tapi perlu juga diingatkan bahawa seorang doctor itu merawat seorang manusia yang bernyawa yang punya hati dan perasaan, bukannya sebuah robot.. mudah-mudahan mereka juga turut mendoakan kita hanya dengan senyuman dan kata2 yang baik kita berikan kepada mereka walau dalam keadaan kita letih dan penat ^.^

الكلمة الطيبة صدقة

Wednesday, May 11, 2011

intifada..

بسم الله الرحمن الرحيم




15 mei 1948 menyaksikan satu penghinaan bagi Ummat Islam Palestin apabila Amerika Syarikat dan sekutunya British memberi kelulusan kepada penubuhan negara haram Israel..
tragedi nakbah palestin menyaksikan 800 000 rakyat Palestin diusir dan menjadi pelarian..
sehingga kini dianggar lebih daripada 5 juta rakyat palestin yang menjadi pelarian dan tidak di beri pembelaan..

semasa cultural day yang dibuat di University saya pada beberapa minggu yang lalu, kami sempat melawat booth palestin..mereka sangat mengharapkan Ummat Islam seluruh dunia bersatu dan bersama2 mereka dalam menentang Israel dan sekutunya demi untuk mempertahankan Palestin..saya masih ingat kata2 salah seorang dari mereka:
" it is not about Fatah or Hamas, it is because of Palestin..doctors here, one day will become leaders in Palestin."
Allahuakbar!!!

justeru sahabat2 seluruh ummat Islam, sama2 kita lakukan apa sahaja yang termampu utk sahabat2 kita di Palestin yang masih berjuang untuk membebaskan negara mereka daripada Israel dan sekutu2nya laknatullah..
mereka adalah saudara-mara kita, ahli keluarga kita kerana Ummat Islam itu bersaudara..cubit paha kanan, paha kiri terasa..

tiada lagi waktu utk kita terus hanyut dengan hiburan yang disogok oleh barat..
tiada lagi waktu untuk kita bersenang2 dengan kemewahan dunia yang sementara..
sekarang masanya untuk berubah ke arah menjadi insan yang lebih bertanggungjawab dan prihatin terhadap agama..
masa untuk memilih kepimpinan Islam rather than kepimpinan sekular..

anda, kamu, dia, mereka, kita dan saya diberi akal untuk berfikir mana yang baik dan mana yang buruk..
gunakanlah nikmat kurniaan Allah yang tak ternilai ini dengan sebaiknya..
peringatan buat diri ini yang sering lalai dan leka kerana kita hamba yang hina..

wallahu3lam...

Tuesday, May 10, 2011

jangan pilih menantu tak solat..

بسم الله الرحمن الرحيم

Alhamdulillah diberi sedikit waktu untuk berkongsi. agak lama jugak blog ni tak dijenguk. kekangan masa satu faktor tapi faktor lain pun ada jugak seperti kebekuan jari untuk menaip dan kemalasan diri (ini memang penyakit yang sangat bahaya..tapi taip benda lain rajin la plak :p)..susah jugak rupanya menjadi seorang penulis. sekalung tahniah buat penulis2 di luar yang masih istiqamah dengan dunia penulisan (saya fail kot bab2 nie @_#)

ok..sedang asyik membelek 'mukabuku', terjumpa video ceramah dari Ustaz Azhar Idrus. tajuknya : "Jangan pilih menantu yang tak solat"..asyik gelak je tiap kali dengar ceramah ust Azhar nie even dengar melalui video (tak pernah ikuti secara live)..tapi jangan over sangat gelak, nanti hati sakit@mati terus @_#


soalan saya petik dari ceramah tadi: jika anda adalah seorang ibu@ayah yang nak carikan menantu untuk anak perempuan anda..

situasi 1: seorang yang alim, bagus, selalu solat di masjid, datang untuk pinang anak anda. tapi dia adalah seorang yang kurang berharta..hanya ada motor buruk

situasi 2: seorang yang berpangkat, ada harta, kereta besar tapi kurang dari segi amalan agama especially solat

yang mana 1 pilihan anda?? (secara jujurnya ^.^)

wallahu3lam..saya pun xberani nak comment lebih sebab kadang2 untuk berhadapan dengan realiti sangatlah pahit..apapun doa saya moga Allah memberi kita pilihan yang terbaik dalam apa jua keputusan yang dibuat demi Islam tercinta ^.^

apa yang boleh saya simpul:
1. solat merupakan tiang agama. meninggalkan solat dengan sengaja, maka runtuhlah agama. bila agama runtuh, dengan apa lagi kita ingin berpaut??

2. menurut Imam Ghazali, berdosa besar jika ibu bapa memilih calon menantu yang tak solat kerana orang yang tak solat, dia tidak tunduk kepada Allah. antar sebab perkahwinan berlaku adalah untuk mendapat redha Allah. tapi jika solat pun dah tak laksanakan, di mana redha Allah dalam rumahtangga??
hadis Rasulullah S.A.W:

حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ حَكِيمٍ حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ سَعِيدٍ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ عَنْ سَعِيدِ بْنِ أَبِي سَعِيدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ تُنْكَحُ النِّسَاءُ لِأَرْبَعٍ لِمَالِهَا وَلِحَسَبِهَا وَلِجَمَالِهَا وَلِدِينِهَا فَاظْفَرْ بِذَاتِ الدِّينِ تَرِبَتْ يَدَاكَ

Artinya: Wanita dinikahi karena empat faktor. Karena hartanya, nasabnya, kecantikannya, dan karena agamanya. Maka, menangkanlah wanita yang mempunyai agama, engkau akan beruntung.

3. Saidina Ali mengharamkan majikan mengambil pekerja yang meninggalkan solat. jadi, perlulah seorang majikan itu memastikan setiap pekerja menunaikan solat supaya perniagaan pun diredhai Allah dan insyaAllah rezeki makin berlipat ganda.

kalaulah benda2 nie semua diamalkan oleh setiap individu, masya Allah betapa hebatnya ummat Islam kerana bukan sedikit hikmah yang diperoleh melalui solat.
* ummat Islam menjadi lebih disiplin dalam tugas
* menepati masa
* tidak menghabiskan waktu dengan sia-sia
* amanah dengan tugas
* tidak menjadikan hiburan yang melalaikan sebagai pegangan kerana sudah memperoleh ketenangan jiwa yang hakiki melalui solat

banyak lagi hikmah yang terkandung dalam solat. sebab itu Allah meletakkan solat di tempat yang tertinggi sehingga perkara pertama yang ditanya di dalam kubur kelak ialah SOLAT..

ada hadis yang meriwayatkan:
"perkara pertama yang akan ditanya kepada seorang hamba di dalam kubur ialah solat"
او كما قال رسول الله صلى الله عليه وسلم

jadi sahabat2, marilah sama2 kita melihat kembali di mana solat kita. sama2 perbaiki solat kita. sama2 menasihati adik2, kakak2 dan abang2 kita tentang pentingnya solat. semoga Allah mengurniakan kekhusyukan dalam solat buat kita.ameen~

saya tinggalkan anda dengan kata2 nie

"sembahyanglah kamu sebelum kamu disembahyangkan"

Sunday, April 17, 2011

iklan..


بسم الله الرحمن الرحيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani..

Assalamualaikum wbrth,

Apa khabar sahabat2 sekalian? diharap sentiasa gembira, ceria dan bahagia dalam melalui hari2 yg telah, sedang dan akan antum/antunna jalani..

sekadar berkongsi kata2 dari sahabat saya,


" jika hati ini
indah, pasti terbias keindahan itu pada segala-gala yang ada di sekeliling kita.."

kesimpulan ringkas, positiflah dalam menjalani kehidupan! insyaAllah segala2nya akan baik2 sahaja..




p/s: sory nas, ciplak ayat ^_=

Friday, April 8, 2011

pensil??

بسم الله الرحمان الرحيم

mula-mula nak ucap tahniah kepada team debat ain shams (ASU) yang menang dalam pusingan pertama petang tadi lawan dengan team azhar sempena medicophilic month anjuran biro akademik perubatan. tak sangka pula penyokong ASU yang datang siap bawa banner lagi. ingat datang tangan kosong. (tapi tak sempat nak makan pula kek batek sarah T_T)

ok..lari tajuk..

sebenarnya nak cerita pasal pensil..
anda kenal pensel kan?
pernah guna pensil?
pernah tak anda fikir benda tersirat yang boleh kita kaitkan dengan sebatang pensil?

haa..kita boleh ibaratkan diri kita dengan sebatang pensil..
tak percaya?
ok...

1. pensil dicipta oleh manusia yang dikurniakan Allah akal dan kemahiran untuk mencipta..
tanpa manusia yang memegang, menulis, melukis dan sebagainya, pensil tu takkan dapat menconteng dengan sendirinya. ia memrlukan tempat untuk bergantung.
begitu juga kita manusia. kita tidak terjadi dengan sendiri. kita diciptakan Allah untuk memberi manfaat kepada penduduk bumi. memakmurkan bumi dengan kalimah-NYA. dan untuk melakukan semua amanah yang diberikan, kita memerlukan satu tempat pergantungan yang boleh memimpin kita melalui jalan yang lurus. tak lain pergantungan kita ialah ALLAH S.W.T..

2. selepas kita dah banyak kali guna, mestilah pensil tu pun tumpul kan?masa tu kita akan tajamkan balik pensil tu dengan sharpener untuk menghasilkan karya yang lebih menarik dan cantik. kita pula, dalam perjuangan kita sehari-hari sebagai khalifah, mesti ada masa kita akan rasa down dan lemah. tapi di saat kita lemah, kita tidak boleh terus lemah. kita memerlukan 'sharpener' untuk menarik kita kembali. memberi kekuatan dan semangat untuk kita teruskan langkah. tak lain juga 'sharpener' kita adalah kembali Allah dan Rasul-NYA. serta carilah sahabat-sahabat yang mampu mengingatkan kita kepada-NYA. juga semangat dari kedua ibu bapa.

3. setiap kesalahan yang dilakukan oleh pensil, kita boleh padam menggunakan pemadam. haaa, kita pun macam tu jugak. mustahil kita tidak melakukan kesilapan dalam hidup kerana memang diciptakan manusia itu lemah dan sering terlupa. tapi, Allah mengajar kita untuk memadam balik kesilapan tu dengan 'istighfar' dan taubat nasuha.

4. jangka hayat pensil akan tamat bila karbon yang ada sudah habis. manusia pun begitu. satu waktu yang ditetapkan, kita akan kembali semula kepada PEMILIK kita yang hakiki. jadi, gunakanlah waktu yang berbaki ini, sebelum ajal menjemput pergi untuk perkara-perkara kebaikan dan memanfaatkan ummah. sesungguhnya Islam tetap akan gemilang tanpa kita tapi kitalah yang akan rugi jika tidak menjadikan ISLAM sebagai CARA HIDUP.

kesimpulannya, segala benda yang ada di langit dan di bumi adalah milik Allah. sekiranya kita melihat setiap ciptaan Allah itu dengan mata hati, kita akan melihat hikmahnya Allah menciptakan segalanya untuk kita berfikir dan mengambil pengajaran kerana bezanya kita dengan makhluk ciptaan Allah yang lain adalah akal fikiran. so, gunakanlah sebaiknya untuk menghayati dan memahami..

wallahu'alam..

Wednesday, April 6, 2011

langkah tercipta

khas buat sahabat2..langkah tercipta (UNIC)

Semalam aku kelukaan

Kecewa kehampaan

Mencalar ketabahan

Mimpi yang seringku harapkan

menjadi kenyataan

Namun tak kesampaian..

Allah…

Inginku hentikan

langkah ini

Bagaikan tak mampu untuk ku bertahan

Semangat tenggelam

lemah daya

Haruskah aku mengerang

namun jiwaku berbisik

inilah dugaan

Dan langkahku kini terbuka

Pada hikmah dugaan

uji keimanan

Tak dilontarkannya ujian

diluar kekuatan setiap diri insan

Allah…

Pimpinlah diriku

Untuk bangkit semula

meneruskan langkah

perjuangan ini

Cekalkan hati

dan semangatku

Kurniakan ketabahan

Agar mimpi jadi nyata

padaMu ku meminta

Daku mohon agung kudrat-Mu

Wahai Tuhan Yang Satu

Segalanya dari-Mu

UNIC - Langkah Tercipta.mp3

bila dengar lagu nie, tingat kat cik j****..heee ^_^

Tuesday, April 5, 2011

bersengkang mata kerana apa???

بسم الله الرحمان الرحيم

musim exam muncul lagi..pastinya ada antara kita yang susah untuk tidur terutamanya bila exam menjelang kerana takut, nervous dan sebagainya..

dalam surah al-anfal ayat 11, Allah berfirman yang bermaksud:

"(Ingatlah), ketika Allah membuat kamu mengantuk untuk memberi ketenteraman dari-NYA, dan Allah menurunkan air (hujan) dari langit kepadamu untuk menyucikan kamu dengan (hujan) itu dan menghilangkan gangguan-gangguan syaitan dari dirimu dan untuk menguatkan hatimu serta memperteguh telapak kakimu (teguh pendirian)."

Allah mengurniakan nikmat mengantuk kepada sahabat2 yang menyertai perang badar supaya mereka tenang kerana jika tidak sudah tentu mereka tidak dapat tidur kerana khuatir akan kekalahan pejuang Islam memandangkan tentera Islam pada ketika itu ialah 313 orang manakala tentera musyrikin lebih 1000 orang. jika dilihat dari segi logik akal, tentera Islam akan kalah. tapi Allah memberi pertolongan kepada tentera Islam kerana keyakinan dan keikhlasan mereka untuk mempertahankan Islam.

"(Ingatlah), ketika Tuhanmu mewahyukan kepada para malaikat, 'Sesungguhnya Aku bersama kamu, maka teguhkanlah (pendirian) orang-orang yang beriman.' Kelak Aku akan berikan rasa ketakutan ke dalam hati orang-orang kafir, maka pukullah di atas leher-leher mereka dan pukullah tiap-tiap ujung jari mereka."
Al-anfal ayat 12

begitulah Allah menghantar para malaikat bagi membantu tentera Islam sehingga menimbulkan ketakutan dalam diri tentera kuffar seolah-olah melihat tentera Islam itu tersangatlah ramai bilangannya.

itulah pertolongan Allah kepada orang yang beriman dan ikhlas dalam perjuangan. patutlah kita mengambil iktibar daripada sejarah2 lampau. pertolongan Allah itu pasti kepada hamba-hambaNYA yang benar2 ikhlas.

persoalannya di sini, benarkah kita terutama saya sendiri, ikhlas dalam pengajian kita menuntut ilmu Allah ini atau sekadar untuk lulus ujian semata-mata dan berjaya mengejar cita-cita yang diimpi? saya tinggalkan persoalan ini untuk kita muhasabah diri masing-masing. orang lain tidaklah dapat men'judge' hati kita melainkan kita sendiri. tepuk dada, tanya iman!

p/s : tidaklah salah untuk kita bersungguh-sungguh dalam pelajaran bahkan itu lah yang sangat dituntut dalam Islam kerana ummat Islam itu perlu bersungguh-sungguh dalam semua perkara kebaikan tapi ianya menjadi salah bila mana kesungguhan itu tidak kita combinekan dengan keyakinan pada Allah dan kita meninggalkan taqarrub kita kepada Illahi semata-mata untuk mendapat kecemerlangan dunia yang sementara.

selamat menempuh imtihan dunia kepada sahabat2 gen7 cairo university (6/4)..
xlupa buat sahabat2 '4 betik' ain shams university pada 13 dan 14 april ini..
juga buat seluruh pejuang Islam seantero dunia~~

عليكم بالتوفيق والنجاح في امتحان الدنيا والأخرة


bersengkang mata bukan kerana wajah-MU
hanya sia-sia sahaja..
dan menangis bukan kerana kehilangan-MU
palsu belaka..



wallahua'lam..

Saturday, April 2, 2011

jangan biarkan bapa ayam lebih bijak!

بسم الله الرحمان الرحيم

wasiat Luqman al-Hakim kepada puteranya: "Wahai anakku! Jangan biarkan bapa ayam lebih bijak daripadamu, ia menyeru pada waktu-waktu sahur sedang engkau masih mendengkur tidur."

madah penyair:
merpati berkokok merdu pada malam sunyi
di atas dahan pada dinihari sepi
sedang aku mendengkur tidut diulit mimpi
bukan abid mengasyik Illahi
hanya pembohong menipu diri
rintihan merpati mendahuluiku memecah sunyi
aku mendabik dada mendakwa mencurah kasih
tetapi tiada air mata mengalir menangisi
sedang haiwan menangis mengenang Illahi

dipetik daripada terjemahan kitab "Ayyuhal Waladul-Muhibb"

sahabat-sahabat,

berpagi-pagi itu rahmat. Allah membukakan pintu rezeki-NYA kepada hamba-NYA yang bangun pagi dengan memuji-NYA. melaksanakan qiamullail dan amalan-amalan kerana Allah s.wt.

kata Sufyan ats-Tsauri rahmatullahi alaih: "Sesungguhnya Allah Tabaaraka wa Taala telah mencipta satu jenis bayu yang bertiup sepoi-sepoi bahasa pada waktu sahur membawa zikir-zikir dan istighfar kepada Allah Yang Maha Gagah Perkasa."
kata beliau lagi: "Apabila bermula awal malam, penyeru dari Bawah Arasy pun menyeru: 'Duhai bangunlah para 'abid'! Lalu mereka pun bangun dan menunaikan solat. Masya Allah! Kemudian pada separuh malam ada pula yang menyeru: 'Duhai bangunlah golongan Qanitun!' Mereka pun bangun dan menunaikan solat sampai waktu sahur. Apabila masuk waktu sahur ada pula yang menyeru: 'Duhai bangunlah orang-orang yang memohon istighfar!' Mereka pun bangun memohon istighfar. Apabila fajar menyingsing, ada pula yang menyeru: 'Duhai bangunlah orang-orang yang lalai!' Mereka pun bangun dari tilam-tilam mereka bagaikan orang-orang mati yang dibangkitkan dari kubur-kubur mereka."

berpagi-pagilah kita dan hiruplah udaranya yang nyaman sambil memuji kekuasaan Allah s.w.t mencipat dan mentadbir alam. sesungguhnya hanya DIA lah yang Maha Berkuasa atas setiap yang berlaku di langit dan bumi. hanya pada-NYA tempat kita kembali. jadi, perbanyakkanlah bekal menuju akhirat yang kekal abadi sebagaimana kita sentiasa berusaha belajar dengan tekun untuk menghadapi peperiksaan di dunia.

wallahu'alam...

Friday, April 1, 2011

hanya DIA..

" Di celah-celah badai kesukaran
Carilah kekuatan dengan
Ayat-ayat CiNTa.."

ألا بذكر الله تطمئن القلوب