Friday, July 10, 2009

liqa' jama'i

alhamdulillah, dengan rahmat Allah, liqa' jama'i akhawat kelantan berlangsung dengan jayanya pagi jumaat, 10 julai 2009..

syukran kepada semua yang terlibat secara langsung mahupun tidak langsung dalam menjayakan program ini..(teringat pula program semasa sekolah dulu)

antara pengisian adalah slot 'talk show' yang dikendalikan oleh ahli panel yang cukup mantap..
ada juga slot berbentuk modul, yang mana kami dibahagikan kepada 2 kumpulan..
kumpulan pertama dikehendaki mencari kertas A4 putih dan kumpulan kedua mencari kertas suratkhabar..
dengan kertas-kertas yang dijumpai, kami dikehendaki melakukan apa sahaja yang mempunyai kaitan dengan kehidupan insani..

apa yang ditekankan dalam liqa' jama'i kali ini adalah konsep dakwah, cabaran dan persiapan yang perlu ada bagi seorang penda'i..

sebagaimana yang kita ketahui dan sedia maklum, akhlak remaja kita sekarang terutama di Malaysia, semakin membimbangkan..
mereka sebenarnya amat merindukan teman-teman yang mampu untuk mengajak mereka kembali kepada jalan kebenaran dan menjauhi perkara-perkara yang mungkar..

jadi, peranan kita sebagai seorang yang memahami tuntutan agama, terutama para azhari dan azhariah, untuk mendampingi mereka dengan cara yang berhikmah dan mengembalikan mereka ke jalan yang benar..

amat penting bagi seorang pendakwah untuk melengkapkan ilmu dan thaqafah serta mempelajari method-method dakwah yang berkesan supaya kita mampu mendampingi remaja-remaja kita yang kekurangan kasih-sayang ini..
seorang penda'i juga perlu mendekatkan diri kepada Allah dengan melazimi qiamullail dan sentiasa berzikir kerana dari situlah kita akan mendapat kekuatan rohani..


suka saya ulangi tiupan semangat daripada orang lama di sini:

jika bukan kita, siapa lagi??

jika bukan di sini, di mana lagi??

dan jika bukan sekarang, bila lagi??

sama-sama kita renungkan...

No comments: