Monday, May 23, 2011

be a good doctor..

بسم الله الرحمن الرحيم

daripada Abu Hamzah Anas bin Malik r.a pembantu Rasulullah s.a.w katanya: berkata Rasulullah s.a.w: "Tidak beriman seseorang kamu sehinggalah dia mengasihi untuk saudaranya apa yang dia kasih untuk dirinya sendiri."
(diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim)

hadis di atas jelas menunjukkan kepada kita bahawa persaudaraan dalam Islam adalah berkait rapat dengan aqidah. persaudaraan kita bukan atas dasar kebendaan tapi atas dasar aqidah.

suka untuk saya nukilkan nasihat daripada doktor saya, Prof Ahmad Elsegeiny pada kelas petang tadi, beliau mengingatkan kami tentang hadis ini dan 'relation'nya dengan kehidupan kami sebagai doktor kelak. he said that we must thankful Allah for make us as a Muslim and Doctor.

why? because as a doctor, we have to be polite to our patient, be merciful to them, always care about their health and most important to respect them. when we look at our patients, we've to thankful because we don't be a patient. so, we must concentrate well to treat them as we want them to get well soon.

he also said that we have to treat them as we like to be treated by the others. if they're older than us, treat them as our mother and father. if they're same age with us, treat them as our brother and sister, and if they're younger, treat them as our son and daughter.

dan di akhir2 kelas beliau turut mengingatkan kami supaya sentiasa berkata baik dan senyum menghadapi patients walau dalam keadaan apa pun sebab senyum itu sedekah dan berkata baik itu sedekah.
~sangat suka bila beliau mengajar sebab selalu relate dengan agama Islam.

umumnya, semua orang perlu berkata baik dan menghadiahkan senyuman antara satu sama lain kerana dengan kata2 yang baik dan senyuman yang manis akan menyebabkan hati yang gundah menjadi tenang lebih2 lagi la jika anda adalah seorang doctor atau bakal doctor sebab senyuman anda boleh menjadi ubat kepada pesakit. yer, saya faham tugas seorang doctor sangat sibuk dan sentiasa stress tapi perlu juga diingatkan bahawa seorang doctor itu merawat seorang manusia yang bernyawa yang punya hati dan perasaan, bukannya sebuah robot.. mudah-mudahan mereka juga turut mendoakan kita hanya dengan senyuman dan kata2 yang baik kita berikan kepada mereka walau dalam keadaan kita letih dan penat ^.^

الكلمة الطيبة صدقة

5 comments:

afiqah said...

moga impian k.az menjadi kenyataan dlm menggapai redha ALLAH..bittaufiq wan najah..=)

aku dr amin said...

seronoknya baca. kekadang tu tersangat penat rasanya mahu pergi ke hospital. :( namun bila fikirkan kena berusaha kerana Allah, dikuatkan juga hati ini ^_^ tq my sister

ismail bin sulaiman said...

ayoh komen..amanat tok guru,tok guru nk tgok,nk suh doktor bleh rawat duo2..rohani n jasmani....kat kelate,ado wak tanding tilawah,,dokto samo dokto,cekgu samo cekgu,misi samo misi,,ma nk sgt kak msoknyo..hahaha

azliani ismail said...

afiqah: syukran dik..bittaufeeq wannajah jugak ^^

amin: afwan..i.Allah moga Allah terus kuatkan kita di jalan ini..kita dah pilih jalan nie, jdi truskan berusaha!!!

ayoh n ma: i.Allah itulah yg diimpikan selama nie..tpi nk msuk tnding quran tue, hehe xkot ma..huhu

Anonymous said...

UT/UT/UT/UT/UT/UT/UT/UT/UT/UT