Thursday, April 15, 2010

Turn to no other but Allah...


Hati ini dipagut untuk menyiapkan juga artikel ni walau mata dah mengantuk. Sedang tangan membelek planner PERUBATAN 2010, hati tertarik pada satu kata-kata "turn to no other but Allah." Yup, hanya pada-NYA kita perlu meletakkan sepenuh pengharapan. Kerana DIA yang menciptakan dan DIA juga yang mengetahui apa yang terbaik untuk hambanya.

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.” -Surah Al-Baqarah ayat 216

Anak-anak perlu diberi didikan yang sempurna dari rumah kerana pentarbiahan itu bermula dari ibu bapa. Mereka perlu dikawal daripada melihat kartun-kartun yang boleh menyebabkan mereka mempercayai selain Allah. Contohnya "sailormoon" yang terkenal dengan "dengan kekuatan bulan" ataupun "aladin" dengan teko ajaibnya. Semua ini secara tidak disedari boleh menyebabkan anak-anak ini menganggap bahawa ada kekuasaan lain selain Allah jika kita tidak menjernihkan fikiran mereka.

Jika kita survey para remaja kita sekarang, berapa ramai yang tinggal solat, puasa dan perkara-perkara yang wajib bagi seorang muslim melakukannya. Apabila perkara asas dalam Islam mereka tidak kembali kepada Allah, bagaimana pula dengan kehidupan mereka seharian??tepuk dada tanya iman..

Dan mohonlah pertolongan (daripada Allah) dengan sabar dan solat, dan (solat) itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyu'.
Al-Baqarah: 45


Namun, ada juga dalam kalangan masyarakat kita yang mengatakan: "Aku tak solat pun, Allah tetap bagi kejayaan.", "Aku tetap ada harta dan boleh makan walaupun aku tak ikut perintah Allah."

Imam Ghazali ada mengatakan:
"To completely trust in Allah is to be like a child who knows deeply that even if he does not call for the mother, the mother is totally aware of his condition and is looking after him"

Inilah sifat Pengasih dan Pemurah Allah S.W.T kepada setiap hamba-NYA. Orang yang bukan Islam juga Allah berikan mereka kekayaan dan kebahagiaan hidup di dunia sehinggakan mereka lupa bahawa Allah Maha Berkuasa atas setiap sesuatu tetapi di Akhirat kelak, sifat Penyayang Allah S.W.T hanya pada umat-NYA yang betul-betul beriman dan beramal kepada-NYA.

Jadi, siapakah kita untuk mendabik dada mengatakan bahawa kita tidak memerlukan Allah untuk berjaya? Sedangkan segala udara yang kita hirup adalah milik-NYA. Siapakah kita untuk angkuh sedangkan kita hidup di bumi yang diciptakan oleh Allah? Kita makan dan minum daripada rezeki pemberian Allah. Segala-gala yang ada di langit dan bumi adalah milik-NYA. Bukankah kita telah diingatkan bahawa "Dunia adalah syurga bagi orang kafir, tetapi neraka bagi umat Islam?" Masihkah lagi kita perlu menyombongkan diri??

Jika jawapannya masih lagi "ya", maka carilah bumi lain yang bukan diciptakan oleh Allah. Carilah tempat untuk melakukan perbuatan-perbuatan yang dilarang di mana tempat itu tidak dapat dilihat oleh Allah. Kerana bumi Allah ini tidak layak bagi insan yang angkuh dan sombong dengan kehebatan diri sendiri.

Kembali kepada Allah adalah sebaik-baik jalan yang mesti ditempuh kerana di sana Allah menjanjikan kebahagiaan yang tiada nilainya. Bukan kebahagiaan dunia yang fana dan banyak tipu daya, bahkan kebahagiaan akhirat yang kekal abadi.

Sahabatku,
kita sentiasa muda untuk melakukan dosa, tetapi kita tidak pernah tua untuk bertaubat"..sedarlah bahawa dunia semakin hampir ke penghujungnya. Dunia pada hari ini semakin tenat dengan kemusnahan yang dilakukan oleh tangan-tangan manusia durjana. Kembalilah kepada Allah sebelum terlambat, sebelum nadi berhenti berdenyut kerana pada ketika itu, pintu taubat sudah tertutup..~sekadar peringatan bersama~

Turn to Allah
He’s never far away
Put your trust in Him
Raise your hands and pray


OOO Ya Allah
Guide my steps don’t let me go astray
You’re the only one that showed me the way,
Showed me the way



2 comments:

saidah nafisa said...

salam...sykran az..=)
may Allah bless in every steps...

azliani ismail said...

salam..syukran saidah:)