Wednesday, April 28, 2010

patah tumbuh, hilang berganti..



Alhamdulillah diberi kekuatan oleh Allah untuk menaip kali ini. Syukur di atas nikmat-NYA yang tidak terhingga. Andai tiada kudrat dari-NYA, tidaklah mampu untuk saya menaip. "Patah tumbuh, hilang berganti"..ungkapan yang tidak asing lagi bagi kita. Namun, tak semua yang patah itu akan tumbuh dan bukan semua yang hilang itu akan berganti. Contohnya, masa. Apabila masa telah berlalu, kita tidak akan dapat lagi untuk undur kembali. Jadi, sama-samalah kita menjaga masa kita dengan benda yang berfaedah. Bukan tidak boleh untuk melayan facebook, games, movies dan sebagainya, namun perlulah dilihat mana priority kita ketika itu. "Utamakan yang penting dari yang penting kerana yang penting itu lebih penting dari yang penting."

Hari ini, diri diuji lagi. Ujian yang tidaklah sehebat Rasulullah, para sahabat dan para ulama', namun sudah cukup untuk membuatkan saya terduduk dan termenung. Mungkin ianya sebagai kaffarah dari dosa-dosa yang lalu, mungkin juga sebagai peringatan buat diri yang sering alpa, dan mungkin juga sebagai bukti bahawa sebenarnya kita tidak berhak ke atas sesuatupun yang kita miliki melainkan ianya adalah hak mutlak Allah S.W.T.

Apa yang berlaku??? jeng..jeng..jeng...
Beg galas saya di'ambil orang' ketika saya tinggalkan seketika untuk mengambil wudhu'. Hanya beg saya yang diambil walaupun bersama-sama saya itu ada juga beg kawan saya. Allah ingin 'mengetuk' diri saya dari terus leka. Silap saya juga sebab tidak berusaha minta tolong orang sekeliling untuk melihat beg itu. "Tawakkal tanpa usaha..inilah padahnya." Pointnya, usaha dan tawakkal perlu seiring!!

hmm..dalam beg tu ada buku teks Pathology dan Pharma, handset, kad pelajar dan sedikit duit. Apapun, alhamdulillah beberapa hari lepas, saya sempat keluarkan kad bank dari beg tu (memang kebiasaan saya tinggalkan kad bank di rumah). Saya tak mengharapkan dia akan pulangkan barang-barang tu semua, cuma at least dia dapat pulangkan buku-buku saya tu pun xpe. (hmm, baru terasa sayang pada ilmu^_^)..

Makcik yang jaga masjid tu pesan supaya kami lebih berhati-hati walau di mana pun. Pesannya, banyakkan sabar dan berdoa pada Allah; "حسبنا الله ونعم الوكبل".. saya hampir menitiskan air mata mendengar nasihat mak cik tu. bukan sebab sedih kehilangan beg(walaupun sedih la jgak=), tapi lebih kepada terharu. Mak cik tu perasan saya hampir keluar air mata, lantas dia berkata,"jangan menangis untuk sesuatu yang sifatnya sementara." Subhanallah..terima kasih ya Allah kerana mengilhamkan kata-kata nasihat itu kepada mak cik tersebut..

Kebetulan abang saya, amin on9..tegur ym dia dan cerita pasal ni..Katanya,"xpe la, bukan rezeki awak.tepon tu boleh beli baru. Lain kali hati-hati." Terima kasih amin. Walau simple jer ayatnya, tapi mampu menenangkan hati ini.heee..

Terima kasih juga kepada sahabat-sahabat yang sama-sama membantu mencari (mardhiyah-berkejar-kejaran dari masjid nur ke stesen bas abasiah, fakhriah, syek, ejum, k.poh, alia n khairiyah yang berada di tempat kejadian-berlegar-legar di kawasan masjid-gaya ala2 detektif:p..juga marami yang terlibat secara tak langsung-tolong menelefon handsetku) dan sahabat-sahabat lain yang memberi semangat (nadiaizzah, ime dll). Terasa kuat sikit bila ada sahabat-sahabat yang sudi menolong tambah-tambah hidup di rantau orang ni^_^

Sungguh, segala apa yang ada di bumi adalah milik mutlak Allah S.W.T..Sebenarnya kita tidak berhak atas setiap sesuatupun kerana kita hanyalah meminjam daripada-NYA. La Tahzan..innallahama'ana~

p/s utk semua: sentiasalah berhati-hati walau di manapun anda berada dan mohonlah perlindungan Allah dari segala bahaya yang mendatang ^_^
~sama-sama berdoa supaya 'dia' menyedari kesilapannya dan segera bertaubat..

3 comments:

khadira said...

sabar ye az..mesti Allah nak bagi sesuatu sbb tu dia hilangkan sesuatu yg lain.;

azliani ismail said...

syukran mas @ tuyah:p
doakan kami kat sini..dah nak exam n ada yg dh stat exam:)

Marza said...

sabar ya Azliani, semoga Allah selalu merahmati setiap langkah kita serta ayah bunda