Friday, January 16, 2009

IMTIHAN oh IMTIHAN!!!


IMTIHAN OH IMTIHAN!!!

Imtihan, ujian atau peperiksaan amat sinonim dengan kehidupan sebagai seorang pelajar juga sebagai seorang yang bergelar hamba Allah. Pernah terdetik di hati saya satu ketika dahulu (ketika di alam kanak-kanak) :

‘kenapa kita perlu belajar dan menghadapi imtihan sedangkan nasib kita sudah ditentukan sejak azali lagi??’

Dan jawapannya tidak jauh dari kita semua. Semua sudah termaktub di dalam Al-Quran, kalam Allah yang tidak ada keraguan padanya.
Firman Allah:

Maksudnya: “Adakah manusia itu mengira bahawa mereka itu dibiarkan (saja) mengatakan: ‘kami telah beriman’, sedangkan mereka tidak di uji lagi?”
(surah Al-‘Ankabuut : 2)

Maha Suci Allah yang menjadikan tiap-tiap sesuatu itu ada hikmah yang tersembunyi yang susah untuk dirungkai oleh kita sebagai hambaNYA yang dhoif dan hina ini. Ujian mengajar kita erti sebenar sebuah kehidupan yang menguji tahap keimanan kita. Hidup bukanlah sesuatu yang mudah dan untuk mendapat syurga Allah yang hakiki juga bukanlah mudah.

Begitulah juga kita sebagai seorang pelajar. Imtihan hanyalah sekadar ujian untuk mengukur kemampuan kita menguasai ilmu yang dipelajari dan memperoleh cita-cita yang diimpikan sedari kecil.
Kita hayati lagi firman Allah dalam surah ar-ra’d : ayat 11

Maksudnya: “Bagi manusia ada malaikat-malaikat yang selalu mengikutinya bergiliran, di muka dan dibelakangnya, mereka menjaganya atas perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak akan merubah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka merubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki keburukan terhadap sesuatu kaum, maka tidak ada yang dapat menolaknya dan sekali-kali tidak ada pelindung bagi mereka selain DIA”

Setiap apa yang dijadikan Allah punya hikmah yang tersembunyi. Jadi bersyukurlah jika kita diuji kerana itu menandakan Allah masih menyayangi kita kerana DIA ingin kita menjadi seorang hamba yang sabar dan tabah serta sentiasa mengingatiNYA. Ibarat ibu bapa yang memarahi anaknya membuat sesuatu kesalahan bukan kerana benci tapi kerana sayang.Wallahua’lam

p/s: SALAM IMTIHAN dan SALAM MUJAHADAH buat sahabat-sahabat terutama yang akan menghadapi midterm exam di tengah-tengah cuaca sejuk di mesir sekarang. Mga Allah memberi kejayaan di dunia dan akhirat buat kita. Amin...

No comments: